FASE V-DIESELMOTOREN – GRASVERZORGINGSUITRUSTING

Fase V-Verordening (EU) 2016/1628 – Toepassing Bij Niet Voor De Weg Bestemde Mobiele Machines

De Europese emissiestandaarden, die meestal 'EU Fase V' worden genoemd, worden van toepassing op motoren in niet voor de weg bestemde mobiele machines, zoals bepaald volgens het vermogen van de motor. Deze EU Fase V-standaarden worden ook van toepassing op dieselmotoren met een vermogen van minder dan 19 kW, die voorheen niet onder de bestaande standaarden vielen. Voor modellen met een vermogen van 19 kW en hoger zijn de toegestane waarden voor NOx en PM (fijnstof) één niveau strenger dan de vorige standaarden. Daarnaast zijn nieuwe standaarden vastgesteld voor PN (aantal fijnstofdeeltjes), waardoor de nieuwe emissiestandaarden over het geheel genomen de strengste ter wereld zijn.

Deze nieuwe regelgeving heeft gevolgen voor alle door een dieselmotor aangedreven grasverzorgingsuitrusting!

Waarom PM en NOx cruciale elementen zijn

PM NOx

OOK WEL BEKEND ALS

PM

Fijnstof, stofdeeltjes in de lucht, zoals roet, rook

NOx

Stikstofoxide (NO), 
Stikstofdioxide (NO2)

WAT IS HET?

PM

Niet-verbrande koolwaterstoffen (brandstof)

NOx

Molecule die ontstaat tijdens  het verbrandingsproces

WAT IS DE OORZAAK?

PM

  • Lage verbrandingstemperatuur
  • Lage zuurstoftoevoer tijdens verbranding
  • Lage verbrandingsdruk

NOx

  • Hoge verbrandingstemperatuur
  • Hoge zuurstoftoevoer tijdens verbranding
  • Hoge verbrandingsdruk

WAAROM WORDT DEZE UITSTOOT GEREGULEERD

PM

  • Roetdeeltjes zijn erg klein en kunnen in de longen terecht komen
  • Kan kanker veroorzaken

NOx

NOx-moleculen hechten zich aan andere elementen in de atmosfeer en veroorzaken smog

Ook gereguleerd voor motoren van meer dan 19 kW
PN – aantal fijnstofdeeltjes. Reguleert het aantal fijnstofdeeltjes in een massa-eenheid uitstoot, afzonderlijk van de bestaande PM

Voor john deere grasverzorgingsuitrusting zijn twee vermogenscategorieën, die verschillende motortechnologie vereisen, van belang:

Motortechnologie – De technische uitdaging

Dit compromis vereist moderne motortechnologie en boven 19 kW ook nabehandelingsapparatuur.

Vermindering van PM vereist:

Vermindering van PM vereist:

  • meer zuurstoftoevoer
  • hoge verbrandingstemperatuur
  • vergroting van de verbrandingsdruk
  • vervroegen ontstekingstijdstip

Om NOx te verminderen:

Om NOx te verminderen:

  • minder zuurstoftoevoer
  • lagere verbrandingstemperatuur
  • lagere verbrandingsdruk
  • vertragen motortiming

Regelgeving voor dieselmotoren voor grasverzorgingsuitrusting

Regels verschillen per vermogensklasse

MOTORVERMOGEN – kW

0 < P < 8

8 ≤ P < 19

19 ≤ P < 37

37 ≤ P < 56

MOTORVERMOGEN – pk

< 10,7

10,7 ≤ P < 25,5

25,5 ≤ P < 50

50 ≤ P < 75,1

CO – g/kWh (g/hph)

8,00 (6,00)

6,60 (4,90)

5,00 (3,70)

5,00 (3,70)

NMHC+NOx – g/kWh (g/hph)

≤ 7,50 (5,60)

≤ 7,50 (5,60)

≤ 4,70 (3,50)

≤ 4,70 (3,50)

PM – g/kWh (g/hph)

0,40 (0,30)

0,40 (0,30)

0,015 (0,011)

0,015 (0,011)

PN – aantal/kWh

1×1012

1×1012

Neem voor uitgebreide informatie over John Deere grasverzorgingsuitrusting contact op met uw John Deere dealer.

Artboard 1